loading...
نـــابترینـــــــــــــــــها
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
پیرمرد و دخترک 1 2007 ashkhor
خیانت 0 1077 ashkhor
دنیا بدون خانم ها... 1 3198 magiccaf
زیباترین عروس+ عکس 5 5777 amin66
چندتاعکس زیباازسلنا+بیوگرافی 7 2916 neshat
Sony Xperia U 1 899 ghazaalhyunjoong
HTC One XL 1 899 ghazaalhyunjoong
Sony Xperia sola 1 857 mahtab
Samsung Galaxy S III 1 940 mahtab
yamaha-R1_2010 7 1197 admin
Sony Xperia ion 0 768 amirzahedi
حکایت ایراد پیرزن به مناره مسجد و تدبیر معمار 6 1881 admin
عچق مشترك من و عليرضا^_^ 10 2063 ghazaalhyunjoong
SNSD+عکس 17 2755 ghazaalhyunjoong
ترول+تصاویر کرمکی 15 3480 admin
4Minute+عکس 11 1976 admin
چند عكس از كيم بوم+بيوگرافي 7 3137 ghazaalhyunjoong
گوم جاندی+عکس 7 5836 ghazaalhyunjoong
والپيپر لي مين هوو 3 1203 ghazaalhyunjoong
گروه F4(پسران برتر ازگل) 2 3160 ghazaalhyunjoong
AlirezA بازدید : 152 چهارشنبه 1391/10/06 نظرات (0)

چراغ سبز مجلسی‌ها به گرانی بنزین


نظر مردم مهم نیست !
چراغ سبز مجلسی‌ها به گرانی بنزین

گروه اقتصادی- محمد هرمزی - طی چند هفته گذشته از مسؤولان گرفته تا برخی رسانه‌ها روی مواردی انگشت گذاشته‌اند که کم کم فضا را برای گرانی بنزین مهیا کنند .

اما نکته جالب اینکه در کنار دولتی‌ها، بعضی از مجلسی‌ها در رینگ رقابت گوی سبقت را از دولت ربوده‌اند وبا بروز احتمالات خود، ازگرانی بنزین خبر می‌دهند! آنها اگر نمی‌خواهند بنزین 5 هزار تومانی شود دست کم به گرانی 50 درصدی فکر می‌کنند!
در این باره عضو کمیسیون انرژی مجلس از احتمال افزایش 20 درصدی قیمت بنزین در سال آینده خبر داد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس درباره شائبه‌هایی مبنی بر تمایل دولت بر افزایش قیمت بنزین در سال آینده، گفت: هر گونه افزایش در قیمت حاملهای انرژی باید در قالب اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اجرایی شود. جلیل جعفری افزود: با توجه به مصوبه مجلس در متوقف کردن فاز دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها درسال 91، اجرای گام دوم این قانون درسال 92 منعی برای دولت نخواهد داشت و این درصورتی است که مجلس نیز با این موضوع موافق باشد که در این صورت مطابق قانون، قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین، گازوئیل، آب، برق و گاز افزایش خواهد داشت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: اما اگر وزارت نفت به تنهایی افزایش قیمت بنزین را خارج از قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها مطرح کند، پیش‌بینی من این است که مجلس با افزایش 20 درصدی قیمت بنزین در سال آینده موافقت کند.
جعفری در خصوص احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها درسال 92 نیز اظهار داشت: بنا به شرایط در سال 91 اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها متوقف شد که اگر شرایط اقتصادی در سال آینده بهبود یابد این قانون در سال آتی قابل اجرا خواهد بود.

نتیجه گیری وارونه
در این میان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از لزوم افزایش 50 درصدی قیمت بنزین خبر می‌دهد .
ارسلان فتحی‌پور بر این باور است: حتی اگر فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا نشود، قیمت بنزین و گازوئیل سال آینده حتماً باید افزایش یابد!
وی افزود: در حال حاضر که قیمت بنزین و گازوئیل با نوسان قیمت ارز در داخل کشور نسبت به این محصولات در خارج از مرزهای ایران بشدت ارزان شده، این امر سبب رونق گرفتن قاچاق سوخت در برخی مناطق مرزی شده است.

بیراهه رفتن آقایان
قاچاق بنزین از کشور، قیمت نازل آن باتوجه به قیمت دلار آزاد از دلایلی است که بارها مطرح شده است وگروهی تنها راه علاج آن را گرانی بنزین می‌دانند، اما اینکه هیچ راهی برای کاهش قاچاق بنزین وجودنداشته باشد وشاخص قیمت را تنها راه جلوگیری از آن بدانیم به نظر می‌رسد به بیراهه زده‌ایم.طبق بررسی‌ها عواملی که برای گرانی بنزین مطرح می‌شود افزایش مصرف و از سویی قاچاق آن است که به نظر می‌رسد این عوامل خود معلول عامل بزرگتری باشد که مسوولان ونمایندگان مجلس باید در مورد آن تدبیر کنند.
شاید بخش وسیعی از اظهارات مسؤولان و نمایندگان مجلس درباره لزوم گرانی بنزین به صرفه وتوجیه اقتصادی قاچاق این محصول با توجه به گرانی نرخ ارز باشد که باید به قدری قیمت آن تغییر کند که قاچاق آن از بین برود.
اینکه قیمت بنزین متاثر از نرخ ارز افزایش یابد خود بدترین شکل یک راه حل است، در حالی که کارشناسان تأکید دارند برای جلوگیری از قاچاق بنزین روی نقطه مشترک تمام گرانی‌ها باید تمرکز کند، چنانچه قیمت ارز به عنوان مرکز ثقل گرانی‌ها کاهش یابد آیا قاچاق سوخت دیگر توجیه اقتصادی دارد ؟

تحمیل هزینه‌ها به مردم
اگر دم دست‌ترین وبدترین راه برای جلوگیری از کاهش قاچاق بنزین گرانی آن باشد آیا مسؤولان و نمایندگان مجلس به پیامدهای گرانی آن درجامعه اندیشیده‌اند؟ اینکه برخی از نمایندگان مجلس گرانی بنزین را بی‌ارتباط با گرانی دیگر کالاها می‌دانند به این نکته مهم توجه نکرده‌اند که افزایش هزینه‌های حمل و نقل و به تبع افزایش هزینه‌های خانوارها فضا را برای گرانی دیگر کالاها فراهم می‌کند.
برای مثال پیش از اجرای هدفمندی و در دولتهای گذشته سالی 10 درصد قیمت بنزین افزایش می‌یافت، همین افزایش قیمت موجی از گرانی‌ها را به دنبال داشت، بنابراین اینکه هیچ ارتباطی بین گرانی دیگر کالاها وافزایش قیمت بنزین وجودندارد به نظر می‌رسد باید در مورد این گونه اظهارات تجدید نظر کرد.
در این بین طرح شایعه 5000 تومانی قیمت بنزین وبعد آماده سازی مردم برای پذیرفتن افزایش 50 درصدی قیمت مصداق همان ضرب المثل «به مرگ گرفتن وبه تب راضی شدن» است.
بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از خدشه دارشدن امنیت روانی واقتصادی مردم برطبل گرانی کوبیده نشود ودرعوض از مسوولان ونمایندگان مجلس توقع می رود به جای گران کردن برخی از کالاهای استراتژیک، عامل اصلی و پایه‌ای گرانی‌ها یعنی نرخ ارز که همه بخشها را متأثر کرده را کنترل کنند، چنانچه قیمت ارز کاهش پید اکند دیگر ضرورتی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.نمایندگان ملت آنهایی که خود را وکلای ملت می‌دانند باید بیشتر به این نکته اشاره کنند که امروزه فضا برای گران کردن تنها کالای تثبیت شده فراهم نیست.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نصیحت یک معلم: 1-به تفکرات خودبنگرزیراکه واژه می شود# 2-به واژه هابنگرزیراکه عمل می شوند# 3-به اعمال خودبنگرزیراکه عادت می شود# 4-به عادت هابنگرزیراکه سرنوشت می شوند# 5-اعتقادبه قهرمانی قهرمان می سازد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2430
  • کل نظرات : 167
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 118
  • آی پی امروز : 148
  • آی پی دیروز : 80
  • بازدید امروز : 217
  • باردید دیروز : 95
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 388
  • بازدید ماه : 2,379
  • بازدید سال : 42,399
  • بازدید کلی : 2,341,151
  • کدهای اختصاصی