loading...
نـــابترینـــــــــــــــــها
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
پیرمرد و دخترک 1 2011 ashkhor
خیانت 0 1082 ashkhor
دنیا بدون خانم ها... 1 3201 magiccaf
زیباترین عروس+ عکس 5 5780 amin66
چندتاعکس زیباازسلنا+بیوگرافی 7 2919 neshat
Sony Xperia U 1 902 ghazaalhyunjoong
HTC One XL 1 902 ghazaalhyunjoong
Sony Xperia sola 1 862 mahtab
Samsung Galaxy S III 1 943 mahtab
yamaha-R1_2010 7 1200 admin
Sony Xperia ion 0 771 amirzahedi
حکایت ایراد پیرزن به مناره مسجد و تدبیر معمار 6 1884 admin
عچق مشترك من و عليرضا^_^ 10 2066 ghazaalhyunjoong
SNSD+عکس 17 2758 ghazaalhyunjoong
ترول+تصاویر کرمکی 15 3483 admin
4Minute+عکس 11 1980 admin
چند عكس از كيم بوم+بيوگرافي 7 3139 ghazaalhyunjoong
گوم جاندی+عکس 7 5838 ghazaalhyunjoong
والپيپر لي مين هوو 3 1205 ghazaalhyunjoong
گروه F4(پسران برتر ازگل) 2 3162 ghazaalhyunjoong
AlirezA بازدید : 225 چهارشنبه 1391/09/01 نظرات (0)

دعواهای حقوقی اخیر، هر آسیب و خسارتی بر جا گذاشته باشد، یک نتیجه مثبت آن، یعنی اصرار همگانی بر اجرای قانون اساسی امیدبخش است....

دعواهای حقوقی اخیر، هر آسیب و خسارتی بر جا گذاشته باشد، یک نتیجه مثبت آن، یعنی اصرار همگانی بر اجرای قانون اساسی امیدبخش است.

در این میان، اصل 38 نیز از جمله اصولی است که شواهدی دال بر اظهار اهمیت آن توسط مقامات مختلف کشور وجود دارد.

این اصل قانون اساسی می‌گوید: «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.»

آقای رئیس‌جمهور، در اوایل تیرماه امسال و در همایش سراسری مسئولان قوه قضائیه این اصل را «سند افتخار اندیشه اسلام ناب و قانون اساسی جمهوری اسلامی» می‌نامد و به داستان جالب تصویب این اصل در مجلس خبرگان قانون اساسی اشاره می‌کند. وی می‌گوید:

«در زمان تصویب قانون اساسی ساعت ها وقت را به خود اختصاص داد و درباره جزییات آن بحث شد گفت: یک شخص خوب و عزیزی که هم اکنون از دنیا رفته است در این بحث گفته است برخی مسائل باید مورد توجه قرار گیرد مانند اینکه احتمالاً چند نفر از شخصیت های برجسته را ربودند و چند نفر هستند که می دانیم از ربایندگان اطلاع دارند و اگر چند سیلی به آنها بزنند ممکن است کشف شود آیا در چنین مواردی شکنجه ممنوع است؟ و مسئله دفع افسد به فاسد آیا در این باره صدق ندارد با توجه به اینکه در گذشته هم وجود داشته است؟

در اینجا شهید بهشتی وارد می شود و می گوید توجه فرمایید که مسئله، راه چیزی باز شدن است و به محض اینکه این راه باز شد و خواستند کسی را که متهم به بزرگترین جرم ها باشد یک سیلی به او بزنند مطمئن باشید که به داغ کردن همه افراد منتهی می شود پس این راه را باید بست یعنی حتی اگر 10 نفر از افراد سرشناس ربوده شوند و این راه باز نشود جامعه سالم تر است و اگر گناهکاری آزاد شود بهتر از این است که بی گناهی گرفتار شود »

همانگونه که اصل 157 قانون اساسی لازم دانسته و سوابق رئیس قوه قضائیه هم نشان می‌دهد، ایشان مجتهدی عادل و آگاه به امور قضایی است و قاعدتا ایشان از بین مسئولان سه قوه بیشتر از سایرین در این زمینه دغدغه دارد.

گذشته تاریخی هم نشان می‌دهد که مجلس در مواردی که مسائلی شبیه به ماجرای اخیر ستار بهشتی پیش آمده است، لازم می‌بیند که موضوع را برای پیگیری حقوق مردم یا حداقل به قصد پاسخ دادن به افکار عمومی پیگیری می‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا اصل 38 قانون اساسی، هنوز یک ایده خوب باقی مانده و کاملا اجرایی نشده است. در سالیان اخیر، بعضی از اصول قانون اساسی و از جمله مساله شوراها به مرحله اجرا رسیده است، اما تلاش‌های سابق برای اجرایی شدن اصل 38، به جایی نرسیده است.

دادستان کل کشور وجود آثار کبودی در جسد ستار بهشتی را تائید کرده و اعلام کرده است که با قاصرین یا مقصرین احتمالی برخورد خواهد شد. از سوی دیگر، ظاهرا نظر نهایی پزشکی قانونی نیز قرار است  اعلام شود.

در شرایطی که سه قوه کشور بر اجرای قانون اساسی اصرار دارند، به طور طبیعی انتظار می‌رود یکی از سه قوه، چه رئیس جمهور که مامور اجرای قانون اساسی است، چه مجلس که در همه امور کشور در حدود قانون، حق تصویب قانون را دارد و چه قوه قضائیه که خود را مسئول اجرای قانون اساسی در چارچوب مسائل قضایی می‌داند، کار تصویب و اجرای اصل 38 قانون اساسی را به عنوان نقطه‌ای روشن در کارنامه خود آغاز کنند و آن را تا مرحله اجرایی شدن پیگیری کنند.

یک دلسوزی و پیگیر بودن چند ماهه، هم باعث اجرایی شدن یکی از اصول مهم قانون اساسی می‌شود، هم تا حدودی از بار فشارهای غیرمنطقی به کشور خواهد کاست و هم باعث می‌شود که لازم نباشد نمایندگان مجلس، وقت زیادی از مجلس را صرف پیگیری مرگ یک انسان در بازداشت‌گاه‌های شهرهای مختلف کنند.

کدام قوه پیش‌قدم خواهد شد؟
منبع:تابناک

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
نصیحت یک معلم: 1-به تفکرات خودبنگرزیراکه واژه می شود# 2-به واژه هابنگرزیراکه عمل می شوند# 3-به اعمال خودبنگرزیراکه عادت می شود# 4-به عادت هابنگرزیراکه سرنوشت می شوند# 5-اعتقادبه قهرمانی قهرمان می سازد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2430
  • کل نظرات : 167
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 118
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 78
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 206
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,767
  • بازدید ماه : 4,830
  • بازدید سال : 44,850
  • بازدید کلی : 2,343,602
  • کدهای اختصاصی